Tipuri de psihoterapie – cum știu pe care s-o aleg?

Cuprins

Cum devin psihoterapeut și ce formare psihoterapeutică să îmi aleg?

Te-ai întrebat vreodată cum devine cineva psihoterapeut? Știm cu toții că primul pas este absolvirea unei facultăți de profil, dar este asta suficient? Răspunsul este: nu! Procesul prin care trec persoanele care doresc sa aibă această meserie este mai complex și include, pe lângă absolvirea facultății și un program de formare profesională. Astfel, persoana care va deveni psihoterapeut își alege formarea/ abordarea psihoterapeutică în care va dori să profeseze. Psihoterapie cognitiv-comportamentală, psihanaliză, existențială…poate ai auzit de acești termeni dar nu ai știut niciodată ce înseamnă de fapt. Așadar, în următoarele rânduri ne vom uita la principalele abordări psihoterapeutice folosite în prezent:

Abordări psihoterapeutice:

Psihanaliza și abordările psihodinamice

Putem spune că reprezintă printre primele abordări ale psihoterapiei așa cum o știm noi astăzi, deși la începuturi se desfășura diferit față de cum suntem acum obișnuiți. Ne pot veni ușor în minte acele scene clasice în care îl vedem pe Sigmund Freud, supranumit „părintele Psihanalizei”, la căpătâiul pacientului care era întins pe un divan și care își împărtășea visele și amintirile într-un mod liber și nestructurat. 

Acest tip de terapie pune mare accent pe inconștient și legăturile care se formează acolo ca fiind principala sursă a dificultăților noastre. Între timp, abordările psihodinamice s-au dezvoltat, adăugând noi teorii și noi tehnici. 

Astfel, printre abordările mai moderne care aparțin acestui grup putem identifica psihoterapia analitică, psihoterapia adleriană, hipnoza sau chiar psihodrama.

Umaniste

Acest tip de abordare s-a născut ca răspuns la abordările psihanalitice care puneau prea mult accent pe inconștient și instinctele care nu se află sub controlul nostru. Abordarea umanistă pune accentul pe aspectul uman și integritatea ființei umane, susținând faptul că fiecare om are potențialul și resursele necesare pentru a deveni cea mai bună versiune a sa. 

Aici putem aminti psihoterapii precum cea centrată pe persoană (rogersiană), un tip de terapie nondirectivă în care terapeutul creează cadrul necesar pentru ca clientul să-și exprime potențialul fără a interveni prea mult, sau terapiile existențialiste, în cadrul cărora se explorează tematici legate de sensul vieții.

Cognitiv-Comportamentale

Este una dintre cele mai răspândite tipuri de psihoterapii la momentul actual și pornește de la ideea că emoțiile și comportamentele noastre se bazează pe felul în care interpretăm situațiile prin care trecem și că aceste interpretări pot fi mai mult sau mai puțin funcționale. 

În cabinet, această abordare se concentrează pe descoperirea tiparelor de gândire disfuncționale, pentru a le modifica în așa fel încât clienții să adopte un mod de gândire mai sănătos, care să ducă la o viață mai bună. 

În paralel cu terapia cognitiv-comportamentală s-a dezvoltat terapia rațional-emotivă (REBT), aplicând aceleași principii dar venind cu un model și tehnici noi, iar în prezent s-au mai dezvoltat și alte abordări precum terapia schemelor și terapia acceptării și angajamentului.

Pe lângă principalele abordări terapeutice detaliate mai sus, ar mai fi de menționat: analiza tranzacțională, care se bazează pe principii umaniste și concepte precum stările Eului, tranzacții psihologice și scenariul de viață; terapia sistemică care vede omul în relație cu ceilalți, integrat în diferite sisteme și se poate aplica cu succes ca și terapie de grup, familială sau de cuplu și terapia integrativă, o abordare holistică care reunește mai multe elemente din diferite abordări, în funcție de problema clientului.

Importanța acreditării profesionale și concluzie

Așadar, putem vedea că sunt o mulțime de abordări terapeutice distincte, fiecare cu particularitățile și punctele ei forte. Deci pe care ar trebui să o alegem? Nu există un răspuns clar la această întrebare, întrucât majoritatea problemelor cu care ne confruntăm pot fi abordate din mai multe perspective. 

Astfel, dacă nu primim o îndrumare către un anume tip de terapie specific pentru situația noastră, avem libertatea de a alege abordarea cu care simțim că rezonăm cel mai bine. Până la urmă, important este să luăm decizia de a începe un demers terapeutic și să ne asigurăm că forma de terapie aleasă, precum și specialistul cu care alegem să lucrăm sunt acreditate de către o formă de autoritate profesională (Colegiul Psihologilor). 

De asemenea, este important să ne amintim că atunci când începem o formă de terapie și simțim că aceasta nu ni se potrivește sau nu ne simțim confortabili cu terapeutul ales, putem oricând să ne schimbăm opțiunea. Esențial este ca, indiferent de forma de terapie aleasă, să simțim cabinetul terapeutului nostru ca un spațiu sigur, plin de înțelegere, acceptare și să putem găsi acolo ceea ce avem nevoie pentru a putea face schimbări reale și benefice în viața noastră.

Mara Romonți
Psihoterapeut

Scroll to Top