TERAPIE ABA

Pentru copii cu autism

Ce este terapia comportamentală ABA ?

ABA sau analiza comportamentală aplicată reprezintă o știință ce urmărește evoluția comportamentului uman prin aplicarea sistematică a intervențiilor bazate pe principiile de învățare ce au scopul de a îmbunătăți comportamentul adaptativ și achizițiile necesare adaptării la mediu a subiectului cu care se lucrează.

Terapia ABA este una dintre cele mai utilizate forme de tratament ce se adresează în special persoanelor diagnosticate cu autism și alte tulburări asociate. Astfel, ea implică identificarea comportamentelor inadecvate și corectarea lor prin tehnici și metode specifice.

Frecvența necesară terapiei ABA, dar și eficiența acesteia variază în mod individual, de la un subiect la altul, concentrarea și accentul fiind întotdeauna orientate către predarea abilităților necesare unei vieți independente și pe oprirea comportamentelor ce pot fi dăunătoare, împreună cu prevenirea auto-stimulărilor. Printre abilitățile exersate enumerăm abilitățile de comunicare și abilitățile sociale. Împreună cu cele pe care terapia ABA le urmărește sunt incluse și problemele de desensibilizare ale persoanei diagnosticate, întrucât tulburările de alimentație, desensibilizarea tactilă, auditivă, integrarea senzorială și nu numai, constituie de asemenea, un scop pe care eficiența terapiei îl probează.

Principiile de bază și particularitățile terapie ABA

Principiile de bază ale terapie ABA urmăresc cele patru funcții ale comportamentului: căutarea atenției, evadarea sau evitarea, accesul la materiale corporale sau întăriri și gratificarea instantanee.

Utilizarea tuturor acestor principii și particularități implică analiza secționată a comportamentelor și abordarea unor metode și tehnici ce vizează îmbunătățirea comportamentului pe scară largă și în domenii multiple de la sfera familială, la cea socială și educație.

Analizând comportamentul, principiile ce ghidează metodele practice în terapia ABA sunt următoarele:

  • Comportamentele sunt afectate de mediul în care persoana se desfășoară.
  • Fiecare comportament poate fi întărit sau slăbit de consecințele suportate.
  • Schimbările de comportament prezintă o eficiență mai mare prin supunerea la efecte pozitive în locul unor efecte negative.
  • Unul dintre scopurile principale ale întăririi comportamentelor pozitive urmărește schimbarea semnificativă a integrării sociale.

Când se recomandă terapia ABA?

Ce implică un program ABA?

TERAPIE ABA copii

Odată intrat în sfera autismului, orice individ va face cunoștință cu abrevierea TSA ce denumește tulburarea de spectru autist și pe care toți ar putea să îl rețină sub forma unui set complex de modificări ce au loc la nivelul dezvoltării cognitive și emoționale ale copilului. De cele mai multe ori, dificultățile întâmpinate se află pe paliere precum învățarea, comunicarea sau interacțiunea socială.

În mod evident, diagnosticul de autism survine unor evaluări precise ce trebuie realizate prin consultarea medicului psihiatru pediatru, dar și a psihologului ce va realiza psihodiagnosticul persoanei. În urma obținerii diagnosticului vor fi întocmite recomandările privind recuperarea persoanei diagnosticate ca mai apoi, în funcție de specificul recomandărilor, să fie stabilită frecvența și modalitățile de aplicare ale fiecărei terapii în parte.

Ce efecte are terapia ABA asupra copiilor cu autism?

Ce costuri presupune terapia ABA și care este prețul pentru o ședință

Costurile presupuse în cazul terapiilor urmate în beneficiul celor diagnosticați cu autism și alte tulburări ale spectrului variază de la o situație la alta, factorul principal fiind reprezentat de frecvența cu  care terapiile se recomandă a fi realizate.

OFERTĂ LUNA MARTIE -15%

Terapie ABA

1 ședintă x 50 minute
Lei 200

Abonamente terapie ABA

De valabilitatea fiecărui abonament se poate beneficia pe o perioadă de maxim două luni, ulterior serviciile incluse în conținutul acestuia fiind anulate
Fiecare abonament poate fi achitat integral, la momentul realizării acestuia, sau parțial, 50% la realizarea abonamentului și 50% în ședința a 4-a

Terapie ABA

4 ședințe x 50 minute
800 Lei 740
Fiecare abonament poate fi achitat integral, la momentul realizării acestuia, sau parțial, 50% la realizarea abonamentului și 50% în ședința a 4-a

Terapie ABA

8 ședințe x 50 minute
1600 Lei 1400
Fiecare abonament poate fi achitat integral, la momentul realizării acestuia, sau parțial, 50% la realizarea abonamentului și 50% în ședința a 4-a

Terapie ABA

10 ședinte x 50 minute
2000 Lei 1700

Terapie ABA București - Unde ne găsești?

Specialiștii Realm în terapie ABA

Roxana Stănescu

pSIHOLOG CLINICIAN

Terapie la centru și online - disponibilitate deplasări

ADELA MUNTEAN

pSIHOLOG CLINICIAN

Terapie la centru și online

RUXANDRA DRAGOMIR

pSIHOLOG CLINICIAN

Terapie la centru și online

Terapie comportamentală ABA: Ce spun pacienții noștri?

Terapie ABA - Întrebări frecvente

Primul pas indicat înaintea începerii oricărui tip de terapie presupune obținerea unui diagnostic, motiv pentru care vizita medicului psihiatru pediatru pentru realizarea evaluării și vizita psihologului în vederea obținerii psihodiagnosticului însumează ordinea corectă a modului în care trebuie să abordezi situația.

Scopul principal al terapiei ABA  este înlocuirea comportamentelor nedorite cu cea a unor comportamente pozitive. De altfel, terapia ABA susține dezvoltarea abilităților copilului, îmbunătățirea limbajului, creșterea adaptabilității sale și a performanțelor de învățare.

În mod evident este de preferat ca terapia ABA să fie realizată sub îndrumarea unui specialist, însă cu siguranță sunt elemente ce pot fi implementate și în mediul de trai al copilului. În acest sens, în urma lucrului cu terapeutul, părinții pot fi învățați să abordeze diferite tehnici și metode chiar la ei acasă sau în diferite contexte sociale în interacțiunea lor cu copilul, ceea ce va susține nu doar dezvoltarea acestuia, ci și îmbunătățirea relațiilor părinte-copil.

Progresul fiecărui copil depinde de caracteristicile individuale, dar și de obiectivele stabilite și urmărite odată cu începerea terapiilor ABA. Astfel, de la achiziții multiple din sfera elementelor ce susțin autoservirea, independența și până la cele de ordin academic, alături de aspecte ce privesc limbajul, adaptarea socială, relaționarea, copilul poate evolua manifestându-se în conformitate cu cele învățate.

Există multiple jocuri de creativitate, memorie, motricitatea fină și grosieră și nu numai, pe care le poți achiziționa chiar la recomandarea terapeuților Centrului Realm, însă poți folosi și multiple obiecte la îndemână pentru construirea unor jocuri sau sarcini valoroase și interesante pentru copilul tău.

Iată câteva idei de obiecte pe care le poți folosi pentru terapia ABA chiar la tine acasă.

Formular de programare

TERAPIE ABA

Idei de jocuri interesante pentru terapia ABA chiar la tine acasă

Orez/fasole, lipici, foaie, creion

Se desenează jucăria preferată a copilului, sau un obiect care se dorește a fi identificat de
copil. Copilul este ajutat să pună lipici în contur, iar apoi să lipească boabele, promptat să
depășească cât mai puțin conturul.
În funcție de mărimea desenului, atenția, interesul și rapiditatea copilului, activitatea
poate dura între 2-7 minute.
Această activitate dezvoltă motricitatea fină și timpul petrecut într-o sarcină, precum și
atenția.

Scaun, masă, covor, cutie, nasturi

Copilului îi sunt oferiți nasturii, rând pe rând, cerându-i-se să îi ”ascundă” în diverse
locuri. Sunt vizate pozițiile spațiale pe care acesta le cunoaște, pentru generalizare. Obiectele
trebuie să fie la cel puțin 2-3 metri distanță față de copil.
Durata activității: 2-3 minute.
Această activitate dezvoltă atenția copilului.

Linguri, furculițe, creioane, castroane

Se pun în fața copilului două sau trei castroane, iar în fiecare castron se pune un obiect
din fiecare categorie (o lingură, o furculiță, un creion). Apoi se oferă copilului câte un obiect din
fiecare categorie (la îndemână alte 1-2 obiecte din fiecare categorie), ca mai apoi să mai fie
introduse treptat și altele, pentru a crește timpul de stat în sarcină al copilului și atenția.

Durata activității: 1-5 minute.
Această activitate dezvoltă atenția copilului.

Spumă de ras, oglindă

Se pune spuma de ras pe o oglindă (de dimensiuni mai mari de preferat, 1-2mp). Apoi,
părintele îi arată copilului diverse mișcări cu degetele sau chiar toată palma, în spuma de ras. Se
lucrează în imitație, copilul să imite adultul (de exemplu: cercuri, linii, puncte, obiecte), sau să
experimenteze el propriile idei și senzații, atingând acea textură.
Durata activității: În funcție de vârsta, atenția și interesul copilului, poate varia între 2-3
minute, până la 10 sau chiar mai mult.
Această activitate susține integrarea senzorială, pe aria tactilă, dar și atenția și timpul
petrecut în sarcină.

Cutie de plastic transparentă, obiecte mici, apă

Se pun obiectele (bile, cuburi, peștișori,
animăluțe) în cutie, apoi se adaugă apă, cât să ajungă la jumătatea cutiei. Copilul
este încurajat să ”pescuiască” cu mâna obiectele scufundate pe fundul oceanului, unul câte unul.
Se poate juca împreună cu adultul, fiecare să ia pe rând un obiect și să își aștepte rândul și se
poate discuta, în funcție de noțiunile pe care copilul le are, despre culoarea obiectului, material,
caracteristici.
Durata activității: În funcție de vârsta, interesul și atenția copilului, poate varia între 2-3
minute, până la 10 sau mai mult.
Această activitate dezvoltă răbdarea copilului, memoria, dar totodată, este susținută
integrarea senzorială pe aria tactilă.

Urși de pluș, castroane, căni

Adultul încurajează copilul în direcția jocului simbolic, în direcția efectuării, în funcție de
abilitățile copilului, a acțiunilor specifice. Mai întâi în oglindă, să imite jocul părintelui, apoi ca
instrucție. Totodată, se poate comunica cu copilul în următorul mod: ”Ursulețului îi este foame!”
(iar copilul să fie promptat să ”hrănească” ursul, ”Ursului îi este sete!”, ”Ursul vrea să țopăie!”,și
așa mai departe)
Durata activității: 3-7 minute.
Această activitate dezvoltă atenția copilului, dar și memoria.

Eșarfă, pungă/săculeț, obiecte mici

Copilul se leagă la ochi cu eșarfa, iar în săculeț se pun obiectele(mașinuțe, biluțe, linguri, furculițe și
altele). Copilul este încurajat să
caute și să ia din săculeț, rând pe rând obiectele, iar apoi să ghicească ce sunt, pipăindu-le. Este
felicitat atunci când reușește să ghicească. Atunci când nu, poate fi ajutat prin intermediul unor
indicii verbale, să îl recunoască.
Durata activității: 3-7 minute.
Această activitate dezvoltă atenția copilului.

Castron, sticlă, boabe de fasole, orez

Se pun boabele în castron, iar apoi este încurajat copilul să le ia cu mâna și să le pună în
sticlă.

Durata activității: În funcție de vârsta copilului și de timpul în care poate sta în activitate,
2-5 minute.
Această activitate dezvoltă motricitatea fină dar și timpul petrecut într-o sarcină.

Scroll to Top