Shadow – ce este și când este obligatoriu?

Cuprins

Ce este un shadow?

Un shadow este o persoană care oferă sprijin individualizat unui copil cu tulburare din spectrul autismului în mediul școlar sau în alte contexte sociale. Rolul shadow-ului este de a facilita integrarea și participarea activă a copilului în activitățile educaționale și sociale, oferindu-i suportul necesar pentru a depăși provocările cu care se confruntă. Un shadow poate fi un educator specializat, un terapeut sau un asistent educațional cu formare specifică în lucrul cu copiii cu nevoi speciale.

Importanța shadow-ului pentru copiii cu autism

Copiii cu tulburare din spectrul autismului se confruntă adesea cu dificultăți legate de comunicare, comportament și interacțiune socială. Un shadow poate oferi suportul necesar pentru depășirea acestor provocări, promovând:

  • Dezvoltarea abilităților sociale. Copiii cu autism pot avea dificultăți în interacțiunile sociale. Un shadow poate ajuta la facilitarea acestor interacțiuni, încurajând comunicarea și colaborarea cu colegii, ajutând copilul să înțeleagă și să răspundă adecvat la comportamentele sociale ale celorlalți.
  • Suport educațional. Copiii cu autism pot avea nevoie de ajutor suplimentar pentru a înțelege și a finaliza sarcinile școlare. Un shadow poate oferi acest suport, explicând concepte dificile, oferind îndrumări suplimentare și adaptând materialele educaționale pentru a facilita învățarea. 
  • Dezvoltarea personală. Shadow-ul poate ajuta la dezvoltarea abilităților pentru o viață independentă, contribuind la creșterea autonomiei și încrederii în sine a copilului.  
  • Sprijin emoțional. Shadow-ul poate contribui la crearea unui sentiment de siguranță și suport emoțional, ajutând copilul să-și gestioneze anxietatea și stresul asociate cu diverse situații.
  • Gestionarea comportamentului. Un shadow poate ajuta la identificarea și gestionarea comportamentelor problematice, folosind tehnici și strategii specifice pentru a ajuta copilul să se autoregleze.

Când este obligatoriu un shadow?

  1. Dificultăți semnificative de învățare. Atunci când un copil întâmpină dificultăți majore în a înțelege și a realiza sarcinile școlare, shadow-ul îl poate ajuta prin adaptarea materialelor didactice și implementarea unor strategii de învățare personalizate.
  2. Interacțiuni sociale deficitare. În cazul copiilor care au dificultăți severe în interacțiunile sociale și nu pot forma relații cu colegii fără un sprijin suplimentar, un shadow poate facilita aceste interacțiuni, ajutându-i să dezvolte abilitățile necesare pentru a se integra social și pentru a comunica eficient cu colegii și cadrele didactice.
  3. Comportamente problematice. Dacă un copil manifestă comportamente care perturbă procesul educațional sau pun în pericol siguranța sa sau a altora, un shadow poate interveni pentru a gestiona sau redirecționa aceste comportamente într-un mod pozitiv și constructiv.
  4. Adaptarea la medii noi. În cazul copiilor care se confruntă cu dificultăți majore în a se adapta la schimbări sau la mediile noi (cum ar fi tranziția de la grădiniță la școală), un shadow poate oferi suportul necesar pentru a facilita această tranziție.
  5. Recomandări de la specialiști. Prezența unui shadow este esențială atunci când evaluările realizate de psihologi, terapeuți sau alți specialiști indică faptul că un shadow este necesar pentru a asigura progresul academic, social și emoțional al copilului.

Concluzie

Implicarea unui shadow poate fi esențială pentru copiii cu autism, oferind suportul necesar pentru a se integra și a progresa în mediul școlar și social. Prin intervenții personalizate și suport constant, shadow-ul creează un mediu propice pentru învățare și dezvoltare, asigurându-se că fiecare copil își atinge potențialul maxim. Totodată, suportul oferit de shadow poate contribui la creșterea autonomiei copilului, a încrederii în sine și la  dezvoltarea abilităților pentru o viață independentă.

Referințe:

DSM-5, Manual de Diagnostic și Clasificare Statistică a Tulburărilor Mintale (ediția a 5-a). Medicala CALLISTO.
Hamid, A., Muhammad, H., & Ullah, I. (2020). Role of Shadow Teacher in the provision of Academic and Social Support for Children with Special Needs at Inclusive Schools. Journal of Inclusive Education4(1), 129-144.
Manansala, M. A., & Dizon, E. I. (2008). Shadow teaching scheme for children with autism and attention deficit-hyperactivity disorder in regular schools. Education quarterly66(1).

Viorica Pîrlii
Psiholog clinician
/Terapeut ABA

Scroll to Top