Rolul atelierelor creative în integrarea socială a copilului cu autism

Cuprins

Introducere

Tulburarea spectrului autist (ASD) este o afecțiune neurologică caracterizată prin tulburări în interacțiunea socială, comunicare, comportament, modele și interese restrictive și repetitive (American Psychiatric Association, 2000). Persoanele cu TSA au adesea comportamente fixe și provocări de procesare senzorială. Atelierele îi ajută pe copii să-și îmbunătățească procesarea senzorială, comportamentul și abilitățile de interacțiune (Case-Smith & Arbesman, 2008).

Rolul Atelierelor de Creație

Atelierele de creație se bazează pe experiențe și teorii care presupun că procesul creativ implicat în autoexprimarea artistică îi ajută pe oameni să-și gestioneze problemele. În consecință, scopurile sunt: ​​creșterea stimei de sine și a conștientizării de sine, dezvoltarea abilităților de coping, sprijinirea decesului și acceptării, obținerea unei înțelegeri, structurarea comportamentului, reducerea stresului și dezvoltarea abilităților interpersonale (Schweizer et al., 2019).

Tipuri de activități artistice în atelierele de creație

Părinții caută îndrumare socială pentru copiii lor, de obicei sub forma unor grupuri de abilități sociale. Există mai multe intervenții privind abilitățile pentru copiii cu autism, cum ar fi atelierele creative. Perruzza și Kinsella (2010) au considerat ocupațiile artistice creative ca o activitate bazată pe artă care stimulează creativitatea unei persoane. Acestea pot include pictura, desenul, scrierea creativă, muzica și artele. S-a demonstrat că activitățile artistice creative au efecte pozitive asupra abilităților de performanță ale copiilor cu TSA. De exemplu, copiii cu TSA au adesea probleme în comunicarea și interacțiunea cu ceilalți, iar desenul sau pictura le permite să se exprime și să comunice într-un mod indirect cu ceilalți (Schweizer et al., 2019).

Efectele Pozitive ale Activităților Artistice

Intervențiile artistice creative s-au dovedit a fi eficiente în vizarea deficitelor comportamentale, sociale și de dezvoltare la copiii cu TSA (Schweizer et al., 2019). Artele creative le permit copiilor să se exprime prin diferite medii și le oferă un spațiu sigur pentru a comunica și a-și dezvolta abilitățile. Utilizarea diferitelor materiale de artă poate oferi o gamă largă de experiențe senzoriale. Această caracteristică unică a activităților artistice poate aduce beneficii persoanelor cu dificultăți de procesare senzorială și de reglare emoțională, probleme ce sunt comune în rândul persoanelor diagnosticate cu TSA (Schweizer et al., 2019).

Completarea procesului de învățare prin activități creative

Completarea procesului de învățare cu activități creative, ateliere de creație, oferă un mediu alternativ de comunicare și exprimare pentru copiii cu autism  și poate contribui la crearea unui mediu de stimuli controlați, ajutând copilul să nu fie copleșit (Elmarakbi et al., 2023). Modelarea artistică stimulează dezvoltarea ideilor, abilitățile motorii, orientarea sarcinilor, legăturile cauze și efect, înțelegerea spațială, recunoașterea formelor, experiența ta în spațiul din jur și dezvoltarea contactului vizual. Aceste experiențe tactile și vizuale ar trebui să stimuleze schimbarea comportamentului și integrarea experiențelor și comportamentelor cognitive, senzoriale și kinestezice (Schweizer et al., 2014).

Referințe:

Association, A. P. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Text Revision
Case-Smith, J., & Arbesman, M. (2008). Evidence-Based Review of Interventions for Autism Used in or of Relevance to Occupational Therapy. The American Journal of Occupational Therapy, 62(4), 416–429
Elmarakbi, N., Pearson, A., & Macintyre, J. (2023, September 11). Creative Design Thinking Approach to Support the Complex Learning Environment of the Classroom for Autistic Children and their Teachers
Perruzza, N., & Kinsella, E. A. (2010). Creative Arts Occupations in Therapeutic Practice: A Review of the Literature. British Journal of Occupational Therapy, 73(6), 261–268
Schweizer, C., Knorth, E. J., & Spreen, M. (2014). Art therapy with children with Autism Spectrum Disorders: A review of clinical case descriptions on ‘what works.’ The Arts in Psychotherapy, 41(5), 577–593
Schweizer, C., Knorth, E. J., van Yperen, T. A., & Spreen, M. (2019). Consensus-based typical elements of art therapy with children with autism spectrum disorders. International Journal of Art Therapy, 24(4), 181–191

Teodora-Maria Neacșu
Psiholog clinician/Terapeut ABA

Scroll to Top