Generalizarea în terapia ABA

Cuprins

În terapia ABA (Analiza Comportamentală Aplicată), generalizarea este un concept esențial care se referă la capacitatea unei persoane de a transfera comportamentele și abilitățile învățate într-un context specific către alte contexte, situații, stimuli sau medii. Generalizarea este crucială pentru a asigura că abilitățile dobândite sunt funcționale și utile în viața de zi cu zi.

Iată câteva aspecte și strategii legate de generalizare în terapia ABA:

Tipuri de Generalizare

1. Generalizarea stimulilor:

  • Definiție: Capacitatea de a răspunde în mod corespunzător la stimuli diferiți care sunt similari cu stimulul original.
  • Exemplu: Un copil învață să identifice un măr roșu și apoi poate identifica și un măr verde sau unul galben.

2. Generalizarea răspunsurilor:

  • Definiție: Aplicarea unui comportament învățat la răspunsuri similare, dar diferite.
  • Exemplu: Un copil învață să spună “Bună” și apoi începe să folosească și alte saluturi precum “Salut” sau “Hei”.

3. Generalizarea situațională:

  • Definiție: Capacitatea de a aplica comportamentele învățate în diferite medii sau situații.
  • Exemplu: Un copil învață să ceară ajutor la școală și apoi aplică această abilitate și acasă sau în parc.

Strategii pentru Facilitarea Generalizării

1. Varietatea învățării:

  • Descriere: Utilizează o gamă diversificată de stimuli, medii și situații în timpul sesiunilor de terapie pentru a asigura că comportamentele învățate sunt flexibile și aplicabile în diferite contexte.
  • Exemplu: Dacă înveți un copil să recunoască animale, folosește poze, jucării, cărți și vizite la grădina zoologică.

2. Programarea pentru generalizare:

  • Descriere: Include planificarea specifică a generalizării în programul de terapie ABA. Aceasta poate implica setarea de obiective pentru generalizare și monitorizarea progresului.
  • Exemplu: Stabilirea obiectivului ca un copil să folosească abilitățile sociale în diferite contexte, cum ar fi la școală, acasă și în locuri publice.

3. Instrucțiuni variate și multiple exemple:

  • Descriere: Folosește instrucțiuni variate și diverse exemple pentru a învăța aceeași abilitate.
  • Exemplu: Dacă înveți un copil să sorteze obiecte după culoare, folosește diferite tipuri de obiecte (blocuri, jucării, haine) și diferite nuanțe ale culorilor respective.

4. Întărire naturală:

  • Descriere: Utilizează întăriri care sunt naturale și relevante pentru contextul în care comportamentul este așteptat să apară.
  • Exemplu: Dacă un copil spune “Mulțumesc” după ce primește ceva, întărirea poate fi zâmbetul și aprecierea persoanei care a oferit obiectul.

5. Medii variabile:

  • Descriere: Practică abilitățile în medii diferite pentru a asigura transferul comportamentelor învățate.
  • Exemplu: Dacă înveți un copil să spere mâinile, practică această abilitate în diferite băi (acasă, la școală, în locuri publice).

6. Implicarea familiei și a comunității:

  • Descriere: Implică părinții, profesorii și alți membri ai comunității în procesul de învățare pentru a asigura continuitatea și consistența în aplicarea comportamentelor învățate.
  • Exemplu: Oferă instrucțiuni și suport părinților pentru a utiliza tehnicile ABA acasă.

Monitorizarea și Evaluarea Generalizării

Colectarea de date: Monitorizează și înregistrează comportamentele pentru a evalua dacă generalizarea are loc. Utilizează grafice, jurnale și alte instrumente de colectare a datelor pentru a urmări progresul.

Revizuirea obiectivelor: Ajustează obiectivele de terapie în funcție de progresul observat în generalizare. Dacă generalizarea nu are loc așa cum a fost planificat, reevaluează și ajustează strategiile folosite.

Generalizarea este un proces continuu și necesită atenție constantă și ajustări pentru a asigura că abilitățile învățate sunt utile și aplicabile în viața de zi cu zi a persoanei.

Ștefania Zorcă

Scroll to Top