Evaluarea psihologică – obligatorie sau necesară?

Cuprins

Evaluare psihologică – ce este și în ce contexte se realizează?

Evaluarea psihologică este un subiect despre care se vorbește prea puțin, mulți dintre noi au trecut printr-o evaluare psihologică la angajare sau pentru a obține permisul auto. Chiar dacă nu ne face plăcere sau ne este teamă de o evaluare psihologică, aceasta are un rol foarte important și ar trebui să constituie un instrument valoros care oferă multe informații utile psihologilor, părinților, cadrelor didactice sau angajatorilor. 

Evaluarea psihologică poate fi realizată cu mai multe scopuri, ea poate ajuta o persoană să obțină un certificat de handicap, poate ajuta un copil să fie încadrat conform nevoilor personale într-o școală pentru copii cu cerințe speciale, poate ajuta adolescenții să se orienteze profesional sau ne poate ajuta pe fiecare dintre noi să știm care este, în cazul nostru, magnitudinea simptomelor specifice depresiei, anxietății sau a altor tulburări emoționale și cognitive. Rezultatele unei evaluări ar trebui să ne ajute să decidem dacă o intervenție este necesară.

Evaluarea psihologică a copiilor – importanța descoperirii unor afecțiuni în perioada timpurie a dezvoltării

În cazul copiilor mici, evaluarea psihologică realizată cu instrumente validate și normale pe populația României ne poate indica posibilele întârzieri în dezvoltare, existența tulburărilor de scris-citit, a tulburărilor de atenție sau a autismului. Unele probleme ale copilului pot fi observate, cu ajutorul evaluării, încă în primul an de viață. De ce este important să știm cât mai devreme dacă există întârzieri în dezvoltare sau dacă sunt prezente alte tulburări? Studiile realizate de psihologi clinicieni, psihoterapeuți și specialiști din domeniul neuroștiințelor ne arată că în cazul multor tulburări psihologice, intervenția cât mai timpurie joacă un rol crucial în ameliorarea sau tratarea unor psihopatologii. Pe scurt, cu cât intervenim mai repede, cu atât putem schimba mai multe.

Evaluarea psihologică a copilului cu dizabilități este obligatorie la prima încadrare în grad de handicap, precum și pentru toate orientările și reorientările școlare și profesionale de către COSP. În cazul copiilor cu dizabilități mintale, psihice și asociate, precum și în cazul copiilor cu HIV/SIDA și boala canceroasă, evaluarea psihologică este obligatorie la fiecare reîncadrare în grad de handicap.

Dacă la copiii mici, la preșcolari și școlari părinții își pun problema unui consult psihologic la copii atunci când observă că aceștia prezintă într-un fel sau altul particularități distincte față de media copiilor din grădiniță, școală etc. (vorbim despre deficitul de atenție, comportament hiperactiv, agresiv, stări de agitație continuă sau dimpotrivă tendința de izolare, lipsa comunicării și interacțiunii sociale), la adolescenți încep să apară întrebări vis-a-vis de problemele de adaptare școlară, socială, menținerea unor relații de prietenie, sentimente de marginalizare, comportamente de automutilare, o imagine de sine fragilă, lipsa de încredere în propriile forțe, sentimentul lipsei de apartenență la familie, grup, societate.

În tot cazul, este clar că necesitatea unui consult psihologic la copii și adolescenți se impune la fel ca și consultul la medicul oftalmolog, sau la stomatolog, poate mult mai  mult decât atât întrucât psihicul trebuie tratat cauzal și sistemic, complex și în detaliu întrucât tulburările psihice, de la depresie și până la psihoză determină și influențează decisiv starea de sănătate și energia, activismul viitorilor adulți.

Evaluarea psihologică pentru încadrarea într-un grad de handicap

Conform legislației în vigoare, evaluarea psihologică a copiilor cu handicap este necesară atunci când vorbim despre boli și tulburări ale sistemului nervos și ale funcțiilor mentale globale. Astfel, în cadrul bolilor neurologice, putem vorbi despre încadrare în grad de handicap în cazuri de: malformații congenitale, facomatoze, boli demielinizante, cum este scleroza multiplă cu tulburări motorii și senzoriale, boli heredo-degenerative (ex: coreea cronică Huntington), sechele de tip pareză, paralizii, epilepsie, sindroame extrapiramidale, poliomielita, tumori cerebrale benign, paralizii cerebrale congenital sau dobândite, afecțiuni progresive cum este distrofia musculară progresivă Duchenne). În toate aceste cazuri, evaluarea psihologică la copii urmărește mai ales deficitele apărute la nivelul principalilor analizatori, motricitatea fină și grosieră, locomoția, coordonarea, îndeplinirea deprinderilor de autoservire, existența tulburărilor de comportament, vorbire.

Evaluarea psihologică pentru angajare

În ceea ce privește tulburările psihice debilitante și care necesită evaluare psihologică la copii pentru încadrare în grad de handicap, pe prim plan apar întârzierile mintale (retard) – aici evaluându-se coeficientul de dezvoltare până la vârsta de 3 ani și coeficientul de inteligență peste vârsta de 3 ani și tulburările de limbaj, hiperactivitate, emoționale și de conduită, psihologul fiind solicitat să măsoare și să estimeze amploarea afectării, în vederea stabilirii gradului de handicap.

Examinare psihologică la angajare – evaluarea psihologică este obligatorie pentru următoarele meserii și profesii:

– personal cu funcție de decizie;

– personal cu funcție de conducere;

– cadru didactic;

– funcționari publici;

– sanitar personal, educativ personal;

– îngrijire personală lucrează la înălțime;

– personal care lucrează în medii de înaltă, medie și joasă tensiune;

– personal cu lucrul în condiții de zgomot;

– personal care își desfășoară activitatea în condiții de izolare;

– personal care lucrează în tura de noapte;

– personal care lucrează în medii cu expunere la radiații ionizante, câmpuri electrice și electromagnetice, activități ce presupun manipularea de substanțe toxice și stupefiante;

– personal care muncește în mediul subteran;

– cetățeni străini care lucrează pe teritoriul Romaniei;

– angajații care conduc autovehicule de serviciu sau personale în interesul companiei și în timpul orelor de serviciu sau se deplasează cu acestea între locul de muncă și domiciliu (conducători auto neprofesioniști).

– avize pentru participarea la admiterea în anumite instituții de învățământ superior sau alte forme de învățământ;

În urma testării psihologice se eliberează aviz psihologic pentru angajare.

Evaluarea periodică a angajaților

Examinare psihologică periodică a personalului – pentru a cunoaște modul în care abilitățile și aptitudinile evaluate la angajare evoluează din punct de vedere al intereselor angajatorului, oferind un bun indicator asupra calității muncii.

Examinare psihologică la schimbarea funcției face parte din selecția profesională, urmată procesului de recrutare, pentru a verifica posibilitățile angajatului de a desfășura o muncă cu randament ridicat.

Examinarea psihologică pentru promovarea profesională sau abateri la solicitarea angajatorului, în urma unei asemenea evaluări, managerul are posibilitatea să obțină informațiile necesare, cu ajutorul rezultatelor la testele psihologice aplicate, pentru a lua decizia de promovare profesională a angajaților.

Examinare psihologică la reluarea activități, acesta se realizează după un concediu medical prelungit sau după unul de maternitate/paternitate și face parte tot din spectrul medicinei muncii.

Adela Muntean
Psiholog clinician

Scroll to Top