Cum susținem recuperarea copiilor cu TSA

Cuprins

Mulți dintre dumneavoastră au auzit de autism, însă doar unii dintre voi au rude, prieteni, membrii ai familiei care se confruntă cu această tulburare. Ca să-i înțelegem pe copii și, mai ales, ca să îi putem susține, este important sa știm ce este această tulburare și cum anume se manifestă ea.

Autismul este o dizabilitate de dezvoltare, cauzată de funcționarea atipică a creierului. Aceste diferențe în funcționare și dezvoltare pot fi influențate de diferiți factori, de la cei genetici, la factori de mediu, însă nu a fost determinată, până în prezent, o cauză clară pentru tulburările de spectru autist. 

Un element extraordinar de important este ca parinții să lase rușinea, vina și să acționeze imediat în a-și ajuta copilul. Diagnosticarea precoce și tratamentul timpuriu, cu terapii moderne și un plan personalizat, vor îmbunăți semnificativ viața copilului cu autism, ajutându-l pe acesta să se dezvolte și să combată din provocările aduse de autism, pentru a-i putea oferi stabilitate și independență.

Tratamentul unui copil cu autism este diferit, nu iei medicamente și în câteva zile îți trece, este un tratament de lungă durată, ceea ce adesea este greu de dus nu doar de copil, ci și de către părinții ale căror așteptări urlă după rezultate. Vorbim așadar despre terapia ABA și alte terapii moderne:

  • Terapii comportamentale
  • Terapie de familie
  • Terapie educațională
  • Terapii de comunicare

Când ai un copil cu TSA, înseamnă să te implici, să te dedici.

Tratați copilul cu afecțiune, acceptare, plus multă rabdare și iubire și astfel îi veți oferi la maturitate șansa unei vieți independente și satisfăcătoare!

De altfel, pentru a vă înțelege copilul, este important să cunoașteți principalele paliere de dezvoltare afectate de TSA:

  • Întârzierile cognitive
  • Motricitatea (atât cea fină, cât și cea grosieră)
  • Adaptabilitatea la nivel de gândire și comportament
  • Comunicarea verbală și non-verbală
  • Limbajul non-verbal limitat, de la gestică la expresii faciale;
  • Folosirea unei serii de alte modalități de exprimare, în detrimentul exprimării verbale: gesturi, imagini, sunete etc;
  • Lipsa răspunsului la gesture uzuale;

Totodată, este important să vă documentați asupra tiparelor de comportament și nevoilor speciale de care are nevoie un copil autist. În timp, veți ajunge să vă cunoasteți copilul și să îi oferiți stabilitatea de care are nevoie. Copiii cu TSA preferă în general predictibilitatea, rutina și ritualurile.

Printre comportamentele întâlnite, frecvent se numără și:

  • Nevoia de mișcare constantă și comportamentul hiperactiv;
  • Mișcări repetitive cum ar fi: fluturatul sau scuturatul din palme, mers pe vârfuri, legănat etc;
  • Rutine și ritualuri specifice. Schimbările în aceste rutine pot naște frustrare și anxietate.
  • Sensibilitate exacerbată la atingere, lumină, miros sau sunete;
  • Obiceiuri alimentare specifice cum ar fi fixațiile și preferințele alimentare sau, la polul opus, refuzul unor alimente din varii motive, de la miros la textură;
  • Lipsa de coordonare (neîndemânare);
  • Impulsivitate, corelată cu o conștientizare limitată a pericolelor;
  • Agresivitate – direcționată atât către el însuși, cât și către ceilalți oameni;
  • Atenție limitată;
  • Fixație ridicată pentru anumite lucruri ce devin interese speciale. Acestea se pot modifica pe parcursul vieții.
  • Tendința de a aranja sau grupa obiectele;
  • Adesea suferă de anxietate severă sau de fobii;

Interacțiunea socială este diminuată, copii cu TSA:

  • Evită în general contactul vizual;
  • Preferă să petreacă timp singuri; copiii preferă să se joace singuri sau lângă alți copii, și nu împreună cu aceștia;
  • Tind să refuze sau să evite contactul fizic, inclusiv îmbrățișările;
  • Nu înțeleg emoțiile, nici pe cele proprii, dar nici pe ale celorlalți;
  • Întâmpină dificultăți în a interpreta semnale și comunicarea non-verbală – expresii faciale, tonul vocii etc;
  • Nu răspund atunci când sunt strigați pe nume, însă vor răspunde la alte sunete;
  • Sunt, în general percepuți, ca fiind distanți, reci sau insensibili;
  • De cele mai multe ori nu observă dacă cineva intră sau iese din camera în care se află;
  • Evită confortul și alinarea din partea celorlalți (uneori o acceptă cât timp este sub o formă preferată sau tolerată de aceștia)
  • Au dificultăți în construirea și menținerea relațiilor;
  • Comportamentul lor este de multe ori etichetat ca fiind neobișnuit sau, uneori, chiar inadecvat din punctul de vedere al etichetei general acceptate.

În cazul în care copilul dumneavoastră manifestă una sau mai multe din manifestările legate de o posibilă tulburare de spectru autist, este recomandată o investigație facută de către un specialist.

Terapia ABA – Cum și în ce fel?

  1. Îi învățăm pe copii scrierea și cititul, prin modalități eficiente educaționale și cu rezultate formidabile, aceștia înțelegând cu ușurință prin imitație și repetiție.
  •   Comunicarea la copiii cu autism este dificilă și, de aceea, este important ca părinții să înțeleagă modul lor de a gândi.

Copilul cu autism poate utiliza ecolalia (repetiția sunetelor sau cuvintelor), chiar și la vârste înaintate, în scopul de a comunica, neavând o altă modalitate de exprimare.

Un alt mod prin care copii cu autism se exprimă verbal este repetarea propozițiilor în mod insistent sau a unor întrebări, chiar dacă acesta cunoaște răspunsul la ele, ca o modalitate de a iniția sau a menține o interacțiune cu altă persoană, ca urmare a ruperii unei rutine.

  • Terapia îi ajută pe copii să își înțeleagă simțurile foarte sensibile, ei experimentând o hipersensibilitate senzorială.

Hiper-auzul (cunoscut și sub numele de hiperacuzie) este atunci când sunete bruște, imprevizibile, cum ar fi sunetul unui telefon, pot speria pe cineva.

Hiper sensibilitatea văzului apare atunci când o persoană este afectată negativ de stimuli ca luminile strălucitoare sau contactul vizual.

Hipersensibilitatea olfactivă este prezentă atunci când oamenii nu pot tolera anumite mirosuri sau gusturi și pot insista să poarte aceleași haine tot timpul.

Hipersensibilitatea tactilă este atunci când oamenii nu suportă anumite texturi sau atingerea (cum ar fi să îmbrățișeze).

  • ABA îi îndrumă pe copiii TSA care experimentează niveluri ridicate de anxietate.

Interacțiunile sociale dificile și mediile senzoriale stimulante pot crește stresul și anxietatea copiilor cu autism.

Acesta trăiește sentimentul de a nu fi înțeles și/sau acceptat de persoanele non-autiste.

Pentru a fi acceptat de societate, mulți copii pot masca sau camufla comportamente auto-liniștitoare, ceea ce poate crește anxietatea, având un efect negativ asupra sănătății lor mintale.

  • Terapia îi ajută pe copii să gestioneze și să își accepte emoțiile, evitând să mai facă crize de tip meltdown.

– Copiii cu autism au fobii frecvente (frica de furtuni, mulțimi mari sau spații închise) sau frici nespecifice, care determină un nivel ridicat de stres, pe care nu reușesc să îl gestioneze, declanșând Crizele de tip meltdown.

– Schimbări bruște ori neașteptate în rutina zilnică, pot provoca o stare de anxietate foarte puternică, declanșând o criză.

– Imposibilitatea comunicării nevoilor, poate crea foarte multă frustrare ce se transformă mai apoi într-un meltdown.

– O cantitate mare de informații ce trebuie procesată într-un timp foarte scurt (în general o persoana cu TSA va necesita un timp mai lung de procesare a informațiilor), când apare o presiune în direcția aceasta, va crește și nivelul de stres resimțit, ceea ce poate provoca o criză.

Observăm așadar faptul că tulburarea de spectru autist vine cu o multitudine de elemente care acaparează dezvoltarea copilului și, cu siguranță, și viața celor din jurul său, în special, a părinților. Totuși, din cele pe care le-am menționat și din cazurile pe care le putem vedea în viața de zi cu zi, știm că autismul poate fi recuperat, că astăzi un copil suferind de TSA și plin de dezechilibre, frici, lipsuri în dezvoltare, poate fi mâine un adult functional, mai ales, atunci când lucrul cu acesta, terapiile și susținerea sunt consecvente, reale și descrise de o implicare deosebită.

Autismul nu este o problemă pentru societatea noastră, societatea noastră adoptă probleme doar pentru că se sperie de ceea iese din tiparele sale.

Mihai Ileana
Psiholog Clinician

Scroll to Top