Cine pune diagnosticul de autism? Pașii corecți spre diagnosticare

Specialiștii recomandă diverse metode de screening pentru depistarea autismului la copii, care vor fi instituite încă din timpul consultațiilor medicale pe care micuții le fac în mod regulat la medicul pediatru.

Prin acest mod, doctorii vor putea să identifice semnele și manifestările precoce specifice bolii. Diagnosticul și tratamentul timpuriu pot ajuta la stabilirea potențialului și capacităților reale ale unui copil.

Atunci când este depistată o întârziere în dezvoltare, testele și investigațiile suplimentare pot ajuta specialiștii să stabilească dacă problema existentă are vreo legătură cu autismul sau cu alte tulburări pervazive de dezvoltare (PDD) sau cu alte stări sau boli cu simptome similare, cum ar fi întârzierile de limbaj sau cu tulburările de personalitate evitante.

În cazul în care medicul care realizează consultul nu dispune de suficientă experiență profesională sau nu este specializat în probleme legate de dezvoltarea psihică a copilului, va recomanda un specialist, de obicei, un psihiatru pentru copii sau adolescenți, psiholog, neurolog sau un logoped pentru testări suplimentare.

Testări

Evaluări ale comportamentului – Pentru acest timp de investigație se vor folosi diverse chestionare și ghiduri pentru a se determina tipul specific de întârziere în dezvoltarea unui copil.

Acestea includ:

  • Istoricul medical – medicul va pune întrebări generale legate de dezvoltarea copilului, cum ar fi cele referitoare la modul în care un copil arată sau indică părinților anumite lucruri, dar nu un obiect sau un lucru anume. Copiii cu autism deseori arată obiectele pe care le doresc, dar nu verifică dacă părinții identifică sau se uită la elementul indicat. Aceste criterii de diagnostic sunt concepute pentru copii mai mari de 3 ani;
  • Alte tipuri de chestionare care au rolul de a analiza comportamentul copilului – se vor aplica și alte teste suplimentare pentru stabilirea unui diagnostic corect care vor fi adresate mai ales copiilor cu vârstă mai mică de 3 ani;
  • Observații clinice – specialistul va observa copilul care prezintă întârzieri ale dezvoltării, în diferite situații. Părinții pot solicita interpretarea anumitor comportamente pentru a se analiza dacă acestea sunt sau nu normale pentru copil în anumite circumstanțe;
  • Teste pentru evaluarea dezvoltarii și a inteligenței – medicii recomandă ca aceste teste să se realizeze pentru a se stabili dacă întârzierile existente în dezvoltarea unui copil pot afecta capacitatea acestuia de a gândi și de a lua decizii;
  • Evaluarea dezvoltării fizice și diverse analize de laborator – acestea vor fi folosite pentru a se preciza dacă o problemă fizică poate fi cauza simptomelor. Pot include examinări fizice – inclusiv măsurarea circumferinței craniene, măsurători privind greutatea și înalțimea copilui se vor face pentru a se stabili dacă acesta se încadrează în limitele normale de dezvoltare și creștere;
  • Teste auditive (audiometrice) – sunt utilizate pentru a se determina dacă problemele de auz sunt cauzate de întârzieri în dezvoltare, în special dacă sunt afectate abilitățile sociale și modul de folosire al limbajului;
  • Analize medicale pentru identificarea unei eventuale intoxicații cu plumb – acestea vor fi necesare mai ales în cazul în care copilul prezintă simptomele afecțiunii numita Pica (unul din principalele simptome îl reprezintă dorința, pofta de a consuma unele substanțe care nu fac parte din categoria produselor alimentare, cum ar fi vopsea de pe pereți, etc.).

Copiii care prezintă întârzieri în dezvoltare de obicei continuă să introducă în gură obiectele, chiar dacă acest obicei nu este specific etapei lor de dezvoltare. Această practică poate duce la intoxicații cu plumb sau alte substanțe care trebuie identificate și tratate cât mai curând posibil.

În situații speciale, pot fi efectuate și anumite analize și teste suplimentare de laborator, printre care și:

  • Analiza cromozomilor – ar putea fi solicitată de specialiști în cazul în care un copil manifestă retard mental sau există retard mental în istoricul familial. De exemplu, sindromul X fragil implică o serie de probleme specifice copiilor la care inteligența se află sub nivelul normal. De asemenea, prin intermediul acestei analize poate fi identificat și comportamentul de tip autist;
  • Electroencefalograma – se va face în cazul în care printre simptomele manifestate de copil se află convulsiile sau când are loc o regresie în dezvoltare;
  • RMN – acest tip de investigație se va face dacă există semne legate de posibile modificări (diferențe) în structura creierului.

Diagnostic precoce

Medicii care consultă sugarii și copiii în timpul vizitelor de rutină ar trebui să observe și eventualele semne care s-ar putea manifesta timpuriu. Diverse investigații și teste cum ar fi chestionarele specifice anumitor nivele de dezvoltare sau teste speciale pentru diagnosticarea autismului la copii pot fi utile pentru o evaluare comportamentală corectă.

În cazul în care un medic descoperă unul din următoarele semne caracteristice dezvoltării întârziate la copii, trebuie să recomande intervenția specialiștilor:

  • nu gângurește, nu arată cu degetul și nici nu face alte gesturi înainte de vârsta de 12 luni;
  • nu pronunță niciun cuvânt înainte de vârsta de 16 luni;
  • nu formează fraze în mod spontan înainte de vârsta de 24 de luni, cu excepția frazelor repetate (ecolalia);
  • este observată orice regresie a limbajului sau a abilităților sociale la orice vârstă.

Dacă nu există semne evidente ale întârzierii în dezvoltare sau alte semne neobișnuite în urma testelor de screening, cei mai mulți dintre sugari și copii nu au nevoie de evaluări suplimentare până la următoarea vizită la medic.

Totuși, dacă există în familie și un alt membru diagnosticat cu autism, sunt necesare evaluări suplimentare privind întârzierile de limbaj, problemele de învățare, abilitățile reduse de socializare precum și orice alt simptom care ar putea sugera prezența anxietății sau depresiei.

Indiferent de vârstă sau de stadiul de dezvoltare, atunci când apar tulburări de socializare, învățare sau probleme în dezvoltarea unei persoane sunt necesare investigații și testări.

Adela Muntean Specialist Logoped și Psiholog Clinician
Ruxandra- Andreea Dragomir Psiholog Clinician

Scroll to Top